У весняному семестрі 2024/2025 навчального року двоє студентів кафедри електропостачання НН ІЕЕ отримали стипендії для двомісячного стажування в Інституті об’єднання секторів у енергетичному переході (Instituts für Sektorenkopplung in der Energiewende – IfSK), Федеративна Республіка Німеччина. Стажування стало можливим завдяки проєкту академічної мобільності з Університетом прикладних наук Гамма Ліппштадта (Hochschule Hamm-Lippstadt – HSHL) за програмою Європейського Союзу Еразмус+. Олександр Шаповалов та Дар’я Бобровська розповідають про завдання, над якими працювали під час стажування, діляться враженнями з екскурсій на гідроакумулювальну електростанцію та в інноваційний парк All Electric Society, з вдячністю згадують викладачів та співробітників HSHL.

Фото: Міжнародний офіс HSHL
Олександр Шаповалов, магістрант за освітньою програмою «Системи забезпечення споживачів електричною енергією» (група ГЕ-41мп)
Під час стажування мені надали можливість працювати над національним проєктом Німеччини NAWISWF. Один із напрямів проєкту передбачає створення системи, що поєднує загальну мережу, відновлювані джерела енергії (ВДЕ) та акумуляторні батареї, які можуть бути встановлені на промислових підприємствах регіону Північний Рейн-Вестфалія.
Першим етапом стало обґрунтування доцільності впровадження такої системи в зазначеному регіоні. Для цього, на основі реальних даних генерації ВДЕ та фактичного профілю навантаження (заданих у файлі Excel), було змодельовано кілька варіантів функціонування системи. Результати були презентовані професорському складу, і за їх висновком, така система має високий потенціал: вона здатна не лише зменшити вплив на довкілля, а й знизити витрати підприємств на електроенергію щонайменше вчетверо. З метою пошуку найбільш ефективного рішення для кожного підприємства було прийнято рішення створити окреме програмне забезпечення, яке відповідатиме вимогам проєкту й дозволить формувати індивідуальні рішення з урахуванням усіх релевантних критеріїв.
Наступним етапом роботи стало вивчення можливостей інтеграції технології V2G (Vehicle-to-Grid) на промислових підприємствах – як із використанням техніки на електротязі, що належить підприємству, так і із залученням особистого електротранспорту працівників. Це дозволяє підвищити стабільність роботи енергомережі та ефективно управляти споживанням енергії.
Під час практики я постійно взаємодіяв із працівниками Університету прикладних наук Гамма-Ліппштадта. Це значно підвищило ефективність виконання завдань та дало змогу дізнатися багато нової інформації про особливості енергетичного сектору Німеччини. З ініціативи професорського складу було організовано виїзд на гідроакумулювальну електростанцію на річці Рур, яка поєднана з акумуляторною станцією. Там ми змогли на власні очі побачити роботу обох систем і поставити всі запитання, на які отримали вичерпні відповіді.




Також ми відвідали інноваційний парк All Electric Society, де представлені найсучасніші розробки в галузі енергоефективності та комплексного використання ВДЕ. Цей демонстраційний центр був створений на підприємстві Phoenix Contact GmbH & Co. KG, щоб показати, що повне енергозабезпечення з ВДЕ є можливим уже сьогодні.


Практика була організована на хорошому рівні, я отримував необхідну методичну підтримку. Колектив установи проявив доброзичливість та готовність ділитися знаннями.
У результаті проходження практики я зрозумів важливість практичної підготовки, комунікаційних навичок та міждисциплінарного підходу у майбутній професійній діяльності. Вважаю, що така практика є корисною та необхідною складовою навчального процесу.
Дар’я Бобровська, випускниця бакалаврської освітньої програми «Енергетичний менеджмент та енергоефективні технології» (гр. ОН-11)
На початку стажування я разом із Олександром працювала над завданням, пов’язаним із розрахунком коефіцієнтів самоспоживання та самозабезпечення для комерційних зон. Це був дуже цікавий досвід, адже ми працювали з реальними даними, які отримали безпосередньо під час стажування. Згодом я зосередилась на своєму дипломному проєкті на тему "Підвищення рівня енергоефективності та автономності житлового будинку".
Об’єкт і матеріали для дослідження мені надали працівники IfSK. Це був житловий будинок у місті Гамм 1994 року будівництва. У 2004 на даху будинку було встановлено дахову сонячну електростанцію (СЕС), вона і далі функціонує, але 20-річний період дії «зеленого» тарифу закінчився, тому в дипломному проєкті я розглядала варіанти її модернізації.



Для збору необхідної інформації я поспілкувалася з власником будинку, який провів для мене екскурсію та дозволив піднятися на дах, де встановлена СЕС. Це дало можливість не лише побачити систему на власні очі, а й краще зрозуміти практичні аспекти її роботи. На основі зібраних даних я провела оцінку рівня енергоефективності та автономності будівлі, а також визначила можливості їх підвищення. У цьому мені допомогли матеріали, над якими ми працювали з Олександром на початку стажування.
У межах дипломного проєкту я також аналізувала можливість скорочення споживання природного газу для опалення та гарячого водопостачання (ГВП) шляхом встановлення теплового насоса та геліоколектора. Це особливо актуально в умовах зростання цін на газ та загального курсу на енергетичну незалежність у Європі. Саме тому я розглянула кілька варіантів модернізації систем опалення та ГВП.
Цікаво було порівняння нормативну базу та механізмів підтримки відновлюваної енергетики в Німеччині та Україні, зокрема "зелені" тарифи та практику впровадження енергоефективних заходів. Цей аналіз допоміг глибше зрозуміти контекст і можливості реалізації аналогічних рішень у двох різних країнах.
Окремо хочу відзначити дружню атмосферу, підтримку з боку команди та загальне позитивне ставлення до учасників стажування. Це значно полегшило адаптацію та зробило перебування максимально комфортним. Труднощів практично не виникало, хоча важливо мати впевнений рівень англійської мови для повноцінної комунікації.
Рекомендую всім студентам брати участь у програмах академічної мобільності. Це чудова можливість побачити нову країну, попрактикувати мову, знайти нові знайомства та здобути унікальний практичний досвід, що точно стане у нагоді під час навчання та в подальшій професійній діяльності.